Nowe wymiary miejsca parkingowego w garażu: tysiące projektów architektonicznych do przeróbki?

2017-11-10 17:42
Miejsca postojowe
Autor: thinkstockphotos.com

Od 1 stycznia 2018 r. w warunkach technicznych zmienią się wymiary miejsca parkingowego w garażu. W Ministerstwie Infrastuktury i Budownictwa dowiedzieliśmy się, że rok dostaną pracownie architektoniczne i firmy oferujące gotowe projekty architektoniczne domów na dostosowanie do nowych wymogów.

posadzka parking podziemny warsaw spire
Autor: Flowcrete

– Wiele gotowych projektów musimy dostosować do nowych przepisów – przyznaje Gizela Kalisiewicz z Murator Projekty.  Zaś architekt Urszula Szabłowska z Izby Architektów RP (IARP) dodaje, że znacznie większy kłopot mogłyby mieć te pracownie architektoniczne, które kończą projektowanie dużych budynków wielorodzinnych czy biurowców z garażem podziemnym. Przeprojektowanie ich jest bowiem skomplikowane i kosztowne. Pół biedy, jeśli taka pracownia ma zastrzeżoną w kontrakcie z inwestorem stosowną dopłatę na wypadek zmian prawnych, które wymuszałyby zmianę projektu.

Patrz także: nowe warunki techniczne od 1 stycznia 2018 r.>>

Miejsca postojowe
Autor: thinkstockphotos.com

Nowe wymiary miejsc parkingowych potrzebne, ale…

Wyjaśnijmy, że w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minister infrastruktury i budownictwa zwiększył szerokość miejsca parkingowego dla samochodu osobowego z 2,3m do 2,5m. To nie wszystko. Paragraf 104 ustęp 3 w obecnych warunkach technicznych zakłada, że między bokiem samochodu a ścianą lub słupem musi być zachowana odległość co najmniej 0,5 m. Tymczasem w nowych warunkach technicznych, które zaczną obowiązywać najpewniej od 1 stycznia 2018 r., przyjęto zasadę, że odległość między dłuższą krawędzią stanowiska postojowego a ścianą powinna wynosić co najmniej 0,3 m, zaś w przypadku słupa – co najmniej 0,1 m (pod warunkiem zapewnienia swobodnego otwarcia drzwi samochodu).

Jednak architekci Piotr Szaroszyk i Zbigniew Maćków chwalą tę zmianę. Przypomnijmy, że ten pierwszy jest członkiem Rady Mazowieckiej Okręgowej IARP, zaś drugi – przewodniczącym Dolnośląskiej Okręgowej IARP. Szaroszyk podkreśla, że obecny przepis jest bublem prawnym. Dlaczego? Bo w warunkach technicznych nie ma słowa o wymiarach samochodu, co powodowało, że miejsca parkingowe są projektowane na ogół pod małe samochody o szerokości 1,4-1,5 m. W ten sposób w hali garażowej można upchnąć więcej takich miejsc.

– Zdarza się więc, że trzy miejsca parkingowe między słupami mają szerokość zaledwie 6,9 m. Tymczasem coraz więcej aut ma 1,7-2 m szerokości – mówi Piotr Szaroszyk. Zbigniew Maćków potwierdza, że zmiana warunków technicznych ukróci te praktyki, które są szkodliwe dla przyszłych mieszkańców.

Jednak równocześnie Szaroszyk przyznaje, że dla wielu pracowni ta zmiana warunków technicznych mogłaby być bolesna, bo wymaga modyfikacji projektów.

– Dramatu nie będzie. Każda szanująca się pracownia śledzi zapowiedź zmian warunków technicznych. Jeśli więc zaplanowała złożenie projektu w 2018 r., z pewnością dostosowuje go do nowych wymogów – uspokaja Zbigniew Maćków.

Patrz także: nowe warunki techniczne: więcej miejsc postojowych>>

 

Przydałby się okres vacatio legis dla nowych wymiarów miejsc parkingowych

– Choć przyznaję, że przydałby się co najmniej półroczny okres vacatio  legis na posprzątanie starych spraw – dodaje Maćków. Tego samego zdania jest Piotr Szaroszyk.

– Chętnie podpiszę się pod takim postulatem – mówi ten warszawski architekt.

Na vacatio legis liczy także Urszula Szabłowska z Izby Architektów RP. Tym bardziej, że ofiarą mogą paść także inwestorzy, którzy nie wiedząc o zmianach warunków technicznych, kupią jeszcze w tym roku "w promocji" gotowy projekt domu ze zbyt wąskim miejscem garażowym. Od stycznia 2018 r. minimalna szerokość garażu dla jednego auta wyniesie 3,1 m. Na dotychczasowe przepisy załapią się tylko ci, którzy w tym roku zdążą złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu lub – gdy nie jest ono wymagane - zgłoszą budowę. Zbigniew Maćków przypomina, że i tak każdy gotowy projekt trafia w ręce architekta z uprawnieniami, który adaptuje go do przepisów oraz planu zagospodarowania przestrzennego lub - w przypadku, gdy w gminie nie ma takiego planu - decyzji o warunkach zabudowy. Dla inwestora oznaczałoby to jednak wyższe koszty.

Dodajmy, że minister infrastruktury i budownictwa jeszcze nie opublikował rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Z naszych informacji wynika, że wpisany do niego jest roczny okres vacatio legis dla zmian dotyczących miejsc parkingowych.

Patrz także: Prawo budowlane – pozwolenie na budowę czy zgłoszenie budowy?>>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej